پزشکی و سلامت

ساخت وبلاگ

شايد وقتي صحبت از بيماري‌هاي گوارشي مي‌شود، تعداد كمي از افراد اطلاعات كافي درباره عارضه‌هاي بخش‌هاي انتهايي دستگاه گوارش (كلوركتال) داشته باشند. در حالي كه در جامعه امروز، آمار ابتلا به بيماري‌هاي دردناك ناحيه مقعد و نشيمنگاه روز به روز در حال افزايش است. يكي از بيماري‌هاي شايع نشيمنگاهي، شقاق يا زخم مقعدي است كه علائم آن بسيار آزاردهنده اند و بايد . به همين دليل قصد داريم تا روش‌هاي درمان سريع شقاق را در ادامه اين مطلب معرفي كنيم تا خيلي زود از شر اين بيماري خلاص شويد:

بيماري شقاق مقعدي و راه‌هاي درمان سريع

 

بيماري شقاق چيست؟

شقاق مقعدي كه با نام Anal fissure هم شناخته مي‌شود، يك پارگي خطي يا ترك دردناك در كانال ديستال مقعد است كه در كوتاه مدت، معمولاً فقط ديواره خارجي را درگير مي كند و در دراز مدت، به عمق مخاط مقعد را نفوذ مي‌كند. ميزان شيوع زخم شقاق در زنان و مردان به يك اندازه است.

شقاق مقعدي

بنابراين اين عارضه به دو نوع شقاق حاد (پارگي سطحي) و شقاق مزمن (پارگي عمقي) تقسيم مي‌شود. مانند ديگر بريدگي‌ها يا پارگي‌هاي كوچك روي پوست، شقاق حاد اغلب در عرض چند هفته خود به خود يا با استفاده از داروها و مراقبت‌هاي خانگي بهبود مي‌يابد. اگرچه ممكن است به راحتي دوباره تكرار شوند، به خصوص اگر توصيه هاي پزشكي را رعايت نكنيد.

با اين حال اگر فيشر مزمن داريد كه بيشتر از چند هفته از شروع آن گذشته، بايد به پزشك مراجعه كنيد. زيرا آنها با توجه به علائم و شرايط بيماري، بهترين روش درمان شقاق را براي شما تجويز مي‌كنند. عدم موفقيت درمان‌هاي خانگي و دارويي شقاق، نشانه اي براي درمان شقاق با عمل جراحي و ليزر است. تا كنون هيچ روشي پيدا نشده كه ميزان تاثيرگذاري آن به اندازه جراحي و ليزر شقاق باشد.

از كجا بفهميم به شقاق مبتلا شديم؟

شقاق مقعد به دليل علائم مشابه با ساير بيماري‌هاي نشيمنگاهي مثل هموروئيد، گاهي به اشتباه تشخيص داده مي‌شود. به همين دليل در صورت مشاهده علائم اين بيماري، بهتر است تشخيص قطعي را به عهده پزشك بگذاريد.

به طور معمول، بيمار درد شديدي را در حين اجابت مزاج ايجاد مي كند كه اين درد از چند دقيقه تا چند ساعت پس از آن ادامه مي يابد. 

درد با هر اجابت مزاج عود مي كند و بيمار مي ترسد يا از عمل دفع پرهيز مي‌كند كه منجر به چرخه بدتر شدن يبوست، مدفوع سفت تر و درد مقعدي بيشتر مي شود. 

تقريباً 70 درصد بيماران خون قرمز روشن را روي دستمال توالت يا مدفوع مشاهده مي كنند. گاهي ممكن است چند قطره در كاسه توالت بريزد، اما معمولاً با شقاق مقعدي خونريزي قابل توجهي رخ نمي دهد.

ساير علائم شقاق يا فيشر مقعدي شامل موارد زير است:

  • ترك يا پارگي قابل مشاهده در مقعد يا كانال مقعد
  • سوزش و خارش كه ممكن است دردناك باشد
  • ترشحات بدبو

 

چه افرادي دچار فيشر مي‌شوند؟

همانطور كه اشاره كرديم اين عارضه در هر سني (حتي در كودكان) هم ممكن است ايجاد شود. اما بيشتر در افرادي رخ مي دهد كه يبوست دارند. زماني كه يك مدفوع سفت يا بزرگ، پوشش مجراي مقعد را پاره مي كند.

ساير علل احتمالي شقاق مقعدي عبارتند از:

  • اسهال مداوم
  • بيماري التهابي روده (IBD)، مانند بيماري كرون و كوليت اولسراتيو
  • بارداري و زايمان
  • گاهي اوقات، يك عفونت مقاربتي (STI)، مانند سيفليس يا تبخال، كه مي‌تواند كانال مقعد را آلوده و آسيب برساند.
  • داشتن ماهيچه‌هاي اسفنكتر مقعد به طور غير معمول سفت (اسپاسم مقعدي) كه مي‌تواند كشش را در كانال مقعد شما افزايش دهد و آن را مستعد پارگي كند.

چه راه‌هايي براي درمان شقاق وجود دارد؟

تعدادي از اقدامات خودياري وجود دارد كه پزشك ممكن است براي تسكين يبوست و كاهش درد ناشي از شقاق مقعدي توصيه كند. از بين بردن يبوست به شقاق مقعدي اجازه مي‌دهد تا بهبود يابد و احتمال ايجاد شقاق بيشتر در آينده را كاهش دهد.

اقدامات خودياري و مراقبتي

  • افزايش مصرف روزانه فيبر با گنجاندن مقدار زيادي از غذاهاي پرفيبر در رژيم غذايي خود مانند ميوه، سبزيجات و غلات كامل
  • جلوگيري از كم آبي با نوشيدن آب فراوان
  • تلاش براي ورزش بيشتر - براي مثال، با پياده روي يا دويدن روزانه
  • كار كردن در مكان و زماني از روز كه بتوانيد به راحتي وقت خود را در توالت بگذرانيد
  • زماني كه احساس مي‌كنيد به توالت رفتن معطل نكنيد
  • اگر از دستمال مرطوب استفاده مي كنيد، از محصولاتي كه حاوي معطر يا الكل هستند اجتناب كنيد، زيرا اين امر مي تواند منجر به ناراحتي يا خارش شود - اگر از دستمال توالت استفاده مي كنيد، از مارك نرم استفاده كنيد و از پاك كردن خيلي سخت خودداري كنيد.
  • چند بار در روز، مخصوصاً بعد از مدفوع، كف خود را در يك حمام آب گرم خيس كنيد تا ماهيچه هاي مقعد شل شوند.
  • براي توصيه هاي بيشتر به پيشگيري از شقاق مقعدي مراجعه كنيد.

 

مشاهده مطلب کامل درمان شقاق با لیزر

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : درمان سریع شقاق,لیزر شقاق,درمان شقاق,درمان فیشر,لیزر فیشر, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 258 تاريخ : شنبه 10 ارديبهشت 1401 ساعت: 17:43

درد

مشاهده جوش و تورم در نواحي اطراف و بالاي مقعد مي‌تواند به معني ابتلا به كيست مويي يا سينوس پيلونيدال باشد كه بسياري از افراد اطلاعات زيادي درباره آن ندارند. pilonidal cyst معمولا با يك عفونت پيش رونده همراه است و به همين دليل اقدام فوري براي درمان آن از اهميت زيادي برخوردار است. بايد بدانيد كه تنها راه براي تخليه و پاكسازي عفونت اين بيماري و درمان قطعي آن، جراحي است. البته امروزه با استفاده از روش ليزر كيست مويي كه يك عمل سرپايي و كوتاه است هم مي‌توان اين عارضه را درمان كرد.در ادامه با اين بيماري و دلايل ايجاد آن، نحوه انتخاب پزشك مناسب و همچنين هزينه درمان كيست مويي با ليزر و روش‌هاي مختلف جراحي آشنا خواهيد شد: 

بيماري كيست مويي

كيست مويي يك ساختار كيسه مانند غير طبيعي در زير پوست است كه از مو و تكه‌هاي كوچك پوست و مواد زائد تشكيل شده است. اين عارضه معمولاً در چين بين باسن و نزديك استخوان دنبالچه اتفاق مي‌افتد. سينوس پيلونيدال مي‌تواند عفوني شود و آبسه ايجاد كند. در اين شرايط يك كيسه پر از عفونت (چرك) با ديواره ضخيم در اطراف آن شكل مي‌گيرد و علائم دردناك بيماري آغاز مي‌شود.هنوز علت دقيق كيست پيلونيدال مشخص نيست، اما به نظر مي‌رسد كه اين بيماري اغلب به دليل برگشت و رشد مو به داخل پوست ايجاد مي‌شود. عوامل گوناگوني مثل فشار يا اصطكاك، لباس‌هاي تنگ، دوچرخه‌سواري، نشستن طولاني مدت يا عوامل مشابه، موها را مجبور مي‌كند تا به داخل پوست فرو بروند.

كيست مويي

اگر علائمي مثل تورم و احساس درد در بالاي مقعد، قرمزي و التهاب و خروج چرك و ترشحات از سوراخ‌هايي كه در پوست بالاي مقعد ايجاد شده را مشاهده مي‌كنيد، احتمالا دچار كيست مويي شده‌ايد.البته علائم اين بيماري زماني قابل مشاهده‌اند كه عفونت و آبسه تشكيل شده و در مراحل ابتدايي بيماري معمولا فرد متوجه آن نخواهد شد.با توجه به اينكه عفونت پيش رونده است، هرچقدر ديرتر براي درمان كيست مويي اقدام كنيد، اين بيماري بافت بيشتري را درگير خواهد كرد.

ريسك ابتلا به اين بيماري در چه افرادي بيشتر است؟

هر كسي ممكن است به كيست پيلونيدال مبتلا شود، اما برخي افراد در معرض خطر بيشتري هستند:

  • مردان سه تا چهار برابر بيشتر از زنان در معرض ابتلا به كيست پيلونيدال هستند.
  • افراد بين سن بلوغ تا 40 سالگي (ميانگين سني بين 20 تا 35 سال)
  • افرادي كه به واسطه شغلشان تمام روز مي‌نشينند (مانند رانندگان و كاركنان اداري)
  • افراد داراي اضافه وزن 
  • افراد پرمو يا كساني كه موهايشان ضخيم و خشن است
  • افرادي كه لباس هاي تنگ مي پوشند

براي درمان كيست مويي به چه دكتري مراجعه كنيم؟

اگر علائم كيست مويي را تجربه مي‌كنيد اما نمي‌دانيد كه براي تشخيص و درمان اين بيماري به چه پزشكي مراجعه كنيد، توصيه ما مراجعه به دكتر جراح عمومي يا جراح كولوركتال است.البته تشخيص كيست مويي توسط پزشك گوارش، دكتر عمومي و دكتر پوست هم امكانپذير است، اما با توجه به اينكه تنها راه درمان اين بيماري جراحي و ليزر است مي‌توانيد از همان ابتدا به جراح عمومي مراجعه كنيد تا در هزينه و وقت شما صرفه جويي شود.

اما داشتن وسواس كافي و توجه به برخي نكات در انتخاب پزشك ضروري است كه اين شامل موارد زير است:

  • حتما قبل از مراجعه به پزشك، سوابق درمان‌هاي موفق او را بررسي كنيد 
  • مطمئن شويد دكتري كه براي درمان انتخاب كرديد، تجربه و تبحر كافي در درمان كيست مويي را دارد
  • پزشك بايد وقت كافي براي پيگيري وضعيت بيمار بعد از جراحي را داشته باشد
  • توضيحات كافي در مورد روش و هزينه درمان و طول دوران نقاهت را به بيمار ارائه دهد

راه معاينه و تشخيص

معمولا پزشك با انجام معاينه باليني به راحتي قادر به تشخيص كيست مويي است، زيرا تورم و سوراخ‌هاي اين عارضه در ناحيه مقعد به راحتي قابل مشاهده است و معمولا نياز به انجام آزمايش خاصي نخواهد بود.پزشك شما ممكن است چيزي را كه شبيه يك جوش يا كيست عفوني است، تشخيص دهد و سوالات زير را از شما بپرسد:

  • آيا ظاهر كيست تغيير كرده است؟
  • آيا عفونت يا ترشحاتي را تخليه مي كند؟
  • آيا علائم ديگري داريد؟

همچنين به ندرت ممكن است پزشك شما براي جستجوي حفره‌هاي سينوسي (سوراخ‌هاي كوچك) كه ممكن است در زير سطح پوست شما ايجاد شده باشد، CT يا MRI تجويز كند.

روش‌هاي درمان كيست مويي

همانطور كه در ابتدا اشاره كرديم، تنها راه براي درمان كيست مويي و تخليه عفونت و مواد زائد زير پوست، ليزر و جراحي است. پزشك شما معمولا بعد از انجام معاينه و بررسي شدت پيشرفت بيماري، يكي از روش‌هاي زير را به شما پيشنهاد مي‌دهد:

ليزر كيست مويی

جديدترين روش درمان كيست مويي روش ليزر درماني است كه در كوتاه ترين زمان و با حداقل درد و خونريزي اين بيماري را درمان مي‌كند. عمل كيست مويي با ليزر يك روش سرپايي و بدون بيهوشي است كه در كلينيك يا مطب پزشك انجام مي‌شود.در اين روش با استفاده از تكنولوژي ليزر و تاباندن پرتو ليزر به موضع بيماري، بدون ايجاد خونريزي موضع بيماري و چرك و عفونت داخل آن را از بين مي‌برند. درمان كيست مويي با ليزر در كمتر از نيم ساعت انجام مي‎‌شود و هيچ كدام از عوارض جراحي را به همراه ندارد. همچنين دوران نقاهت آن در مقايسه با روش‌هاي عمل جراحي بسيار كوتاه است.

كيست مويي

 

مشاهده مطلب کامل هزینه درمان کیست مویی با لیزر

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : هزینه درمان کیست مویی,هزینه لیزر کیست مویی,هزینه درمان کیست مویی با لیزر,هزینه جراحی کیست مویی, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 212 تاريخ : شنبه 10 ارديبهشت 1401 ساعت: 17:38

خبرنامه